Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Terug naar overzicht

De Waag start met een cliëntenpanel: ‘Onze cliënten hebben een frisse blik; daar kunnen we veel van leren’

19-09-2019

Momenteel wordt er bij de Waag een cliëntenpanel opgericht. Nienke Sweers is projectmanager bij de Waag en aanspreekpunt voor het panel. Ze legt uit waarom het cliëntenpanel belangrijk is. ‘We willen graag dat onze cliënten meedenken over zaken die bij de Waag spelen,’ zegt ze. ‘Dat kan over van alles gaan, bijvoorbeeld de inhoud van de behandeling, over onderzoek bij de Waag, over informatievoorziening of over de inrichting van de wachtkamers. Onze cliënten hebben een frisse blik; daar kunnen we veel van leren. Het uiteindelijke doel is om met hun feedback onze zorg te verbeteren.

‘In het verleden zijn er ook wel bijeenkomsten met cliënten georganiseerd, maar die hebben nog niet tot iets structureels geleid,’ vervolgt Sweers. ‘Dit keer willen we het anders aanpakken en het panel meerdere keren per jaar raadplegen. De raadplegingen kunnen op verschillende manieren plaatsvinden. Door bijeenkomsten te organiseren maar ook door telefonisch contact met cliënten of per mail .’

In april van dit jaar werd er een campagne opgezet met posters en flyers op de vestigingen om cliënten te wijzen op de mogelijkheid om zich via de website voor het panel op te geven. Sweers: ‘Er hebben zich tot nu toe tien cliënten aangemeld die willen meedoen aan het panel. Daar kunnen nog meer bij komen want er zit geen maximum op het aantal deelnemers. Ik heb alle cliënten gesproken en ze zijn gemotiveerd; ze willen zich echt inzetten voor de verbetering van de zorg. De eerste bijeenkomst wordt komend najaar gehouden. Daarvoor worden nu van alle kanten onderwerpen aangedragen. Door de cliënten, door de behandelaren en door het management, door behandelaren, maar vooral ook door de cliënten zelf. We moeten de agenda nog bepalen, maar er is veel te bespreken. We zullen de onderwerpen dus streng moeten selecteren.’

Sweers vertelt dat de uitkomsten van de raadplegingen met het management van de Waag worden besproken. Daarna wordt een  verslag  gemaakt dat waarschijnlijk op de website wordt geplaatst zodat het voor iedereen te lezen is. ‘Het is de bedoeling dat het panel voor verbetering gaat zorgen en dat onze cliënten daar daadwerkelijk iets van gaan merken.’

Cliënten kunnen zich nog steeds aanmelden voor het panel door een e-mail te sturen naar clientenpanel@dewaagnederland.nl.

Kijk voor meer informatie op: www.dewaagnederland.nl/clienten-en-familie/clientenpanel/