01-02-2021
De uitbraak van het corona-virus vorig jaar maakte dat we massaal anders moesten gaan werken en leven. Voor de Waag betekende dit dat de meeste behandelingen plots via beeldbellen, telefoon, mail of chat gingen. Onderzoekers Joan van Horn en Julia Wilpert wilden weten wat de cliënten daarvan vonden en delen hun eerste resultaten. Een deel van de bevindingen vind je in het bijgevoegde onderzoeksbulletin, later volgt nog een artikel met meer resultaten.
Wie was de doelgroep?
De bevraging gebeurde via enquête, en de onderzoekers verkregen de nodige informatie van 492 cliënten tussen de 14 en 80 jaar (waarvan 85% man was). Het merendeel van hen had nog nooit een behandeling op afstand gedaan, en de helft had nog nooit gevideobeld.
Wat vonden cliënten van de behandeling op afstand?
De behandeling op afstand werd na de lockdown positiever ingeschat. De belangrijkste voordelen die cliënten zagen waren: geen reistijd of -kosten, comfortabeler in eigen omgeving en minder besmettingsgevaar. Toch werd deze behandelvorm als onpersoonlijk ervaren, waren ze vaker afgeleid en waren verbindingsproblemen belangrijke nadelen. De voor- en nadelen van behandelen op afstand werden wel erg individueel beoordeeld: wat de één een nadeel vond, vond de ander geen probleem, en vice versa.
Hoewel de voorkeur van cliënten uitgaat naar face-to-face gesprekken, gaven zij allen aan toch liever op afstand behandeld te worden, dan helemaal niet. Meer informatie over deze eerste resultaten vind je in het onderzoeksbulletin.